Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
SR a SO 
Autor Wiadomość
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 paź 2003, o 20:31
Posty: 150
Lokalizacja: Novosybirsk
Post SR a SO
Witam
Czym się różni silnik rakietowy od silnika odrzutowego ?
Jak zrobić ten drugi ?
Jakie stosuje się paliwa w silnikach odrzutowych ?

pozdrawiam


19 wrz 2004, o 11:33
Zobacz profil
Post 
silnik rakietowy-to też silnik odżutowy :idea:


19 wrz 2004, o 16:35
@ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 paź 2003, o 18:57
Posty: 1246
Post 
silniki odrzutowe sa chyba na innych paliwach i maja chyba wieksza moc. A i jeszcze silnik odrzutowy wytwarza ukierunkowany ciąg w wyniku zachodzacego procesu egzotermicznego.

PS. W nich chyba stosuja wodór co nie?

_________________
Obrazek


19 wrz 2004, o 19:03
Zobacz profil
Post 
silniki rakietowe- na paliwo stałe/ciekłe.... działają na tej samej zasadzie-ciąg powstaje podczas wyżucania gorących spalin (większe ciśnienie-przez większa temp. etc.)- to są po prostu ruzne rodzaje silników odrzutowych :idea:

nie rozumiem o co wam chodzi-sprecyzujecie swoje wypowiedzi.

Cytuj:
A i jeszcze silnik odrzutowy wytwarza ukierunkowany ciąg w wyniku zachodzacego procesu egzotermicznego

dlaczego uważasz że silnik rakietowy nie jest silnikiem odrzutowym - ? a czy silnik rakietowy nie wytważa ukierunkowanego ciągu? w wyniku zachodzących procesów egzotermicznych?

ciągle nie rozumiem o co wam dokładnie "rozchodzi..."

PS>Kempek,,, rozumiem że zbudowałeś już tyyle potężnych silników rakietowych-że postanowiłeś zbudować coś większego :lol: bez podstaw wiedzy praktycznej i teoretycznej......?

tak to jest że zaczyna sie zawsze od podstawówki-nikt od razu nie idzie na studnia :idea:


19 wrz 2004, o 19:29
@GROŹNY WOŹNY
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2004, o 14:23
Posty: 389
Lokalizacja: CLK KGP
Post 
=MaLuTkI= napisał(a):
W nich chyba stosuja wodór co nie?


:D Ta i tankują myśliwce wodorem :wink:
Silnik odrzutowy to silnik a raczej komora spalania w ktorej doprowadzone paliwo ulega wymieszaniu z tlenem atmosferycznym i zaplonowi poprzez iskrownik nastepnie gazy wylotowe kierunkowane przez pierwszy(e) wirnik(i) sa kierowane do tylu sinika gdzie wykonuja dodatkowo prace napedzajac inne wirniki ktore generuja energie potrzebna np do zasilania mysliwca i jego podzespolow takich jak wyzejwymieniony iskrownik itp. dodatkowo w koncowej czesci komory spalania montowany jest dodatkowy wtrysk paliwa ktory po "wlonczeniu" dodaje mocy naszym oslabionym gazom i silnikowi to tzw "dopalacz" gazy powstale ze spalenia dodatkowego paliwa niego nie wykonuja juz praktycznie zadnej pracy poza odrzutem samolotu (ew innego pojazdu)
Silnik rakietowy rozni sie od odrzutowego tym ze w silnikach rakietowych paliwo albo juz zawiera odpowiednia ilosc utleniacza albo utleniacz jes do niego dostarczany z osobnego zbiornika bezposrednio przed zaplonem mieszanki przez co silnik rakietowy moze pracowac w prozni i chyba pod woda ( ?? :idea: ) natomiast silniki odrzutowe bez dostepu tlenu gasna plujac tylko paliwem ktorym moze byc np aceton i wszelkie RO, popularna benzyna vpower ktora zawiera dodatkowe komponenty poprawiajace jej spalanie lub mieszanki eteru uzywanie w silniczkach modelarskich albo nawet odpowiednio "doprawiona" ropa naftowa silniki odrzutowe napedzane wodorem stosuje sie zadko ze wzgledu na wysokie koszta eksploatacji :wink:

_________________
"dostałeś ostrzeżenie. trzy ostrzeżenia to ban. czytaj regulamin i używaj przeglądarki. witaj na forum"


19 wrz 2004, o 20:13
Zobacz profil
@GROŹNY WOŹNY
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2004, o 14:23
Posty: 389
Lokalizacja: CLK KGP
Post 
Istnieje jeszcze jeden rodzaj bardziej popularny i powszechniej stosowany (samoloty pasażerskie i wiekszosc odrzutowcow) silnika odrzutowego :idea: Zasada działania jest banalna : powietrze jest wciągane z przodu przez duży dyfuzor wlotowy (wirnik :wink: ) i wyrzucane do tyłu przez dysze wylotową. Spaliny także są wyrzucane są tyłu. Samolot porusza sie zgodnie z trzecią zasadą dynamiki Newtona - działa na niego skierowana do przodu siła równa co do wielkosci sile odrzutu który uzyskuje sie poprzez stopniowe zwerzenie średnicy dyszy ku tyłowi (wiadomo ze jak sie dmuchnie lekko w lejek z szerszej strony to na drugiej jest niezly huraganik :D ). Dyfuzor w silniku jest napedzany zwykłym (no moze nie az tak :wink: ) silnikiem tłokowym lub ww silnikiem odrzutowym "pierwszego" (bo wyzej :lol: ) typu ktorego sila jest przenoszona za pomoca wału napedowego (jak w samochodzie)

no to by bylo na tyle o roznicach :wink: a jak to zrobic tego nie zdradze bo to nie forum (czysto) modelarskie

pozdro
pessos

hehe mam 2* 8)

_________________
"dostałeś ostrzeżenie. trzy ostrzeżenia to ban. czytaj regulamin i używaj przeglądarki. witaj na forum"


23 wrz 2004, o 17:21
Zobacz profil
Post 
Witam!
Na silnikach rakietowych za bardzo sie nie znam (szczegolnie tych na paliwo stale - znam zasade dzilania ale szczególów nie znam) natomiast o silnikach odrzutowych (lotniczych) wiem sporo (interesuje sie tym i nawet mialem zamiar kiedys takowy kupic (przez AMW ale trzeba bylo pozwolenie ministerstwa obrony - K****, cena i tak byla by bardzo mala. Sam sie troche znam, a na MEL'u zalatwilbym reszte). Niewazne!
Silniki odrzutowe sa generalnie slabsze od rakietowych. Najwiekszy zbudowany do tej pory jest w samolocie Boeing 777 i ma ciag ponad 35 ton. Silnika odrzutowego nie da sie zbudowac w domu! (nawet jak byscie mieli projekt i super obrabiarki itp. gdyz potrzeba materialu na turbine: element ktory kreci sie do kilkudziesieciu tys. obr/min w temp. nawet 1500*C). Zasada dzialania jest prosta: (taka jak opisali przedmowcy ale z malymi bledami)
Powietrze zasysane z przodu jest sprezane przez kilka - kilkanascie wiatrakow (sekcja sprezarki) (stopien sprezania do 20-25:1 - sporo prawda?) dalej do tak sprezonego powietrza wtryskiwane jest paliwo (zwykle nafta lotnicza - stad piekny zapach spalin ktory uwielbiam - dobra kocham silniki odrzutowe. To moja pasja). Po wtrysnienieciu z powodu temperatury i cisnienia paliwo zapala sie i powstaje duza ilosc gazów (spaliny). Te gazy przechodza na turbine (od jednej do kilku)(ona pracuje w bardzo ciezkich warunkach, pisalem wyzej). Gazy oddaja czesc energii tej turbinie (ktora napedza sprezarke - czyli ta sekcja ktora zasysa i spreza powietrze) a resza gazow wylatuje bardzo szybko przez dysze tajac odrzut.
Aha: silnik odrzutowy potrzebuje iskry tylko przez czas rozruchu - potem mieszanka zapala sie tylko od temp. i cisnienia (cos jak w dieslu).
Pesoss mial na mysli chyba silnik turbowentylatorowy - odmiana silnika odrzutowego, wlasnie ona napedza dzis wiekszosc samolotow. Dzialanie takie samo jak napisalem z ta roznica ze przedni, najwiekszy wentylator - ten co widac z przodu jak sie patrzy na silnik, czescowo dziala jako sprezarka - czyli za nim jest umieszczony jest caly silnik o powiedzmy polowie jego srednicy a natomiast jego zewnetrzna czesc (za ktora nie ma silnika) dziala jako "smigło". Ten rodzaj silnika odrz. jest najbardziej wydajny. A np. w smiglowcach i nowoczesnych sam. smiglowych tez jest silnik turbinowy (odmiana sil. odrzutowego) czyli wszysto jak wyzej tyle ze za sekcja turbin napedzajacych sprezarke sa turbiny odbierajace reszte energii z gazow wylotowych i te turbiny przekazuja moc na smiglo. Taki silnik nie ma ciagu ze spalin wylotowych. Ostatnio amerykanie stosuja takie silniki w czolgach i lokomotywach. Np. w smiglowcu MI-2 jesli sobie silnik (typ GTD-350 - taki maja na stanowisku badawczym na Politechnice Warsz.) ktory ma 350kW i srednice ok. 40cm i dlugosc ok. 120cm. Malutki prawda? ale obroty nominalne to 40-42tys/min. Wspólczynnik mocy do wagi ogromny ale duzy halas i spore zuzycie paliwa. Chociaz w ameryce stosuja takie siniki od ruskich helikopterow do napedu super stuningowanych traktorow w zawodach ktory uciagnie wiekszy ladunek. Sa modele traktorkow ktore maja po kilka silnikow po 1700kW kazy.
Sa w sprzedazy modelarskie silniki odrzutowe tylko ze kosztuja ponad 5tys. Sa dostepne w polsce. Samolociki na nich osiagaja bez trudu 400km/h. Predkosc obrotowa 30-120tys obr/min.
I co ktos jeszcze chce zrobic taki w domu?
Powiem ze do amatorskich zastosowan lepsze rakietowe: tansze, wiekszy ciag, latwiejsze sterowanie. A i tak nie budujecie czegos czym da sie sterowac i wyladowac wiec nie potrzebna kontrola nad silnikiem - raz wlaczony dziala do konca paliwa.
Ale sie rozpisalem - ale i tak ostatnio cisza na forum wiec pozwolilem sobie :lol:
Pozdrawiam!
PS: Jak ktos chce SZCZEGÓŁÓW przez duze SZ to sluze pomoca!


25 wrz 2004, o 01:43
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 paź 2003, o 20:31
Posty: 150
Lokalizacja: Novosybirsk
Post 
Herbi, TowaŻyszu Łodygin i inni ..

Jaki największy ciąg silnika rakietowego ( takiego który jest mozliwe zrobic w domu) da sie uzyskać ?

Czy poprzez zastosowanie dwóch silników ciąg ten sie podwaja ?

pozdrawiam


25 wrz 2004, o 10:16
Zobacz profil
Post 
Witam!
Coz... mozna by zbudowac w domu nawet bardzo duzy silnik na zasadach na jakich buduje sie male ale to juz nieco niebezpieczne. Niemcy podczas II wojny mieli calkiem niezle i niezawodne silniki na paliwo ciekle o ciagu 300kG ale jak probowali zrobic silnik do rakiet V2 o ciagu 30 ton to przez dlugi czas nie mogli sie uporac z wybuchajaca komora spalania. Zrobic duzy, DOBRY silnik jest ciezej niz maly. Mozna poprobowac ale jak wybuchnie 5kg paliwa to bedzie duzo niebezpieczniej niz 500g....
Jak sie ma bardzo dobrze dopracowany silnik maly to mozna go powiekszyc i wtedy sprawdzic jak sie zachowuje.... Probowac... probowac!
Pewnie ze jak zastosujesz dwa takie same silniki to ciag bedzie 2 razy wiekszy.
PS: Udalo sie komus z Was zrobic rakietke ktora przekroczyla predkosc dzwieku? Mozliwe to jest w amatorskich konstrukcjach?
Pozdrawiam!


27 wrz 2004, o 10:27
@GROŹNY WOŹNY
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2004, o 14:23
Posty: 389
Lokalizacja: CLK KGP
Post 
No wiec ja kiedys interesowalem sie silnikami odrzutowymi i duzo zapomnialem ale z tego co napisalem jeszcze widac ze cos tam pamietam :oops: wiec silniczek odrzutwoy a raczej jego odmiane opisana przezemnie mozna zrobic posiadajac silniczek do napedu modeli latajacych i troche dobrej jakosci stali narzedziowej wiem bo moj tata ktory bawil sie troche bardziej w modele latajace zrobil kiedys cos takiego i to dzialalo ale rzeczywiscie bylo to bardzo kosztowne przedsiewziecie a jak czasochlonne to juz nie wspomne i te narzedzia do obrobki stali narzedziowej z taka przecyzja ohohoh :roll:
a tak nawiasem mowiac to niezle to nawet latalo byl to model miga 21 i mozna tm bylo sterowac i wyladowac w calosci :wink: nawet ciag mial zmienny :D

pozdrawiam wszystkich fanow modeli latajacych i wogole tych ktorzy maja czas aby to czytac

_________________
"dostałeś ostrzeżenie. trzy ostrzeżenia to ban. czytaj regulamin i używaj przeglądarki. witaj na forum"


29 wrz 2004, o 09:02
Zobacz profil
Post 
Aha! O to Ci chodzi! To sie chyba nazywa naped tunelowy. To ma niewiele wspolnego z silnikiwm odrzutowym jesli chodzi o konstrukcje. Chodzi o to aby z zewnatrz nie bylo widac smigla wiec zostalo ono ukryte w tunelu, wewnatrz samolotu. Dzieki temu bez "silnika odrzutowgo" mozna budowac np. modele odrzutowych samolotów wojskowych.


29 wrz 2004, o 18:49
@GROŹNY WOŹNY
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2004, o 14:23
Posty: 389
Lokalizacja: CLK KGP
Post 
herbi napisał(a):
O to Ci chodzi! To sie chyba nazywa naped tunelowy. To ma niewiele wspolnego z silnikiwm odrzutowym jesli chodzi o konstrukcje. (..) Dzieki temu bez "silnika odrzutowgo" mozna budowac np. modele odrzutowych samolotów wojskowych.


Ej przeciez naped tunelowy to protoplasta silnikow odrzutowych i nazywa sie go napedem odrzutowym (źródło: Discovery Chanell :wink: )

I POWTARZAM mozna przy odrobinie wprawy i obliczen (heh odrobinie :D ) zbudowac silnik odrzutowy podcisnieniowy na bazie iskrownika i kawalka dobrze wyprofilowanej grubej rury (źródło: Discovery Chanell :wink: ) jak bede mial czas to moze dorzuce rys scheatyczny takiego cacka :D

pozdro
pessos

_________________
"dostałeś ostrzeżenie. trzy ostrzeżenia to ban. czytaj regulamin i używaj przeglądarki. witaj na forum"


4 paź 2004, o 13:00
Zobacz profil
Post 
Osobiście nie widziałem planów, ale da się zbudować silnik odrzutowy bez ruchomych części i nie jest to silnik impulsowy :). Wyciąga 130lbs i można kupić plany do samodzielnego montażu za 25$, goście mówią, że zrobienie go samemu kosztuje ok 100$


17 paź 2004, o 19:51
Post 
Cytuj:
:D Ta i tankują myśliwce wodorem :wink:


Wodorem tankuje się samoloty napędzane silnikiem strumieniowym, takim bez części ruchomych. Powietrze jest do nich zasysane z naddźwiękową prędkością i reaguje w komorze spalania z tlenem. Slnik tego typu ma przykład najlepszy samolot US Airforce "Blackbird" i rekordowy bezpilotowiec (zapomniałem nazwy) osiągający 11tys. km/h :szok:. Blackbird leci z prędkością 3,4 Macha czyli 3400 km/h. Ciekawostką jest to, że po zauważeniu tej maszyny myśliwce przechwytujące nie mogą się przygotować do startu, bo po celu nie ma za moment śladu :szok: .


14 sty 2006, o 19:17
*****

Dołączył(a): 15 gru 2004, o 19:15
Posty: 59
Post 
Łubudu sorry ale walisz farmazony jakich mało i ja jako wielki maniak lotnictwa nie moge sie z nimi zgodzic. Z twojej wypowiedzi wynika, że SR-71 jest tankowany wodorem :szok: toz to sa mega bzdury ten samolot jest tankowany paliwem JP7 jest to specjalne paliwo nie otrzymywane na drodze destylacji po to, aby nie zawieralo zbyt wielu aromatycznych weglowodanow, jego temperatura zaplonu wynosi 60*C. Po drugie liczba macha nie jest liczbowo rowna predkosci w km/h owszem max predkosc Blackirda jest szacowana na Mach 3,4 - 3,5 czyli około 4100 km/h. Natomiast eksperymentalny samolot o którym piszesz to X-43A który osiągnął prędkość 10,621 km/h i został napędzony silnikiem typu scramjet który jest odmianą silnika strumieniowego z tym że w silniku strumieniowym stożek wyhamowuje napływające powietrze do komory do prędkości poddzwiekowych (tak jak np we wspomnianym powyżej Sr-71) natomiast w scramjetcie powietrze sprężane w stożku ma prędkość hipersonalną i dlatego te silniki mają takiego powera, szacuje się, że da rade wyciągnąć z ich pomocą od Mach 12 do 24 bez dodatkowych utleniaczy. :twisted:


14 sty 2006, o 22:27
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 15 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Multumiri adresate phpBB.com & phpBB.ro..
Design creat de Florea Cosmin Ionut.
© 2011

..