Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 
Coś dla początkujących i nie tylko :) 
Autor Wiadomość
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 cze 2006, o 20:19
Posty: 1039
Lokalizacja: Warszawa
Post Coś dla początkujących i nie tylko :)
Zebrałem się do napisania pewnych wskazówek dla początkujących konstruktorów SR :) jednak nie mam zamiaru robic tutoriali..... niech młodzież myśli.... :lol: bo ostatnio sa z tym problemy :lol:

Częśc 1: to co powinien wiedziec początkujący rakieciarz amator

Nieco wiadomości ogólnych

Zacznijmy od tego co to jest silnik rakietowy hmm
Jest częsc rakiety odpowiedzialna za nadanie rakiecie prędkości. Do pracy nie są potrzebne żadne czynniki zewneczne wszystko co jest mu potrzebne do pracy ma już w sobie :) Wiec może działac w próżni. Działa na zasadzie prawa zachowania pędu słowem: spaliny w dół rakieta w górę :)

Jakie paliwo do naszego silnika?
Mając na wzgledzie dostępnosc składników, łatwośc przygotowania, niskie
koszta wybór pada na "karmelke" o sposobie przygotowania tego paliwa napisano już baardzo duzo wiec ja już rozpisywał się nie będę :) . Napomne tylko o proporcjach 65/35 KNO3/sacharoza
Co niektórzy zapytają się o "spiryt mixy" czy inne cuda oparte o saletre i cukier. Uważam iż nie ma co się bawic w te bajery i zrobic w końcu tą karmelkę :) W odróżnieniu od "spiryt mixów" ma znacznie lepszą wytrzymałosc mechaniczną słowem nie rozleci sie w silniku podczas jego pracy :)
Paliwo to musi spalac się kanałowo

Co bedzie nam potrzebne?
Na samym początku zapodam link do wrecz nieodzownego arkusza pana Nakki zwanego SRM który pozwoli nam przewidziec jak może zachowac sie nasz SR na paliwo karmelkowe :)
http://www.republika.pl/ksiega_rakiet/p ... SRM_pl.zip

Teraz coś o zacisku, ziarnach paliwa; porównanie pracy silnika 1ziarnowego oraz wieloziarnowego

+Zacisk to stosunek powierzchni spalania do powierzchni przekroju dyszy w jej najmniejszym punkcie. Obliczyc mozna go samemu badz przy użyciu SRMa :) Jest bardzo ważną wartością decyduje o cisnieniu panującym w silniku :) Od zacisku zależy czy poleci czy nie poleci, wybuchnie czy też nie wybuchnie :wink:

+Ziarno paliwa tutaj posłużę się cytatem z księgi rakiet :)
Cytuj:
Jednolity i odporny mechanicznie blok paliwa uformowanego w bryłę o określonym kształcie geometrycznym.

a teraz foto z objaśnieniami również z księgi rakiet :)
Obrazek

+Jedno ziarno czy kilka?
Tutaj zailustrujem to przykładem :)
Silnik 3 blokowy Obrazek Obrazek
Silnik 1 blokowy Obrazek Obrazek


Obok wycinów z SRM zamieścilem rysunki ideowe :wink: Kolorem czerwonym zaznaczylem powierzchnie spalania :)

W silniku kilku blokowym końcówki blokow paliwa pełnią ważną rolę:
Palaca się powierzchnia końcówek utrzymuje powierzchnie spalania na względnie tym samym poziomie co widac na wykresie nr1

Paliwo z końcówkami zasłoniętymi pali się tylko w kanale przez co zacisk rośnie co moze doprowadzic do wybuchu silnika

Podsumowując paliwo podzielone na bloki sPISuje się lepiej :)


Z czego zrobic SR?

Materiałów jest wiele a początkującym polecam papier :D tworzywa czy stopy metali są dla doświadczonych rakietowców !!

Materiał na dyszę
Odradzam gips a polecam szamot na szkle wodnym :) Ogólnie rzecz biorąc należy dobierac materiały jak najmniej erozyjne(jak by kto nie wiedział to takie które podczas pracy silnika są w jak najmniejszym stopniu "wypłukiwane" przez spaliny)

Zapłon ma nastąpic na końcu kanału czyli przy zatyczce a jak kto to zrobic to już jego problem nich pomyśli :)

Przydatne Linki
http://pinot.webpark.pl/index1.html
http://www.ksiega_rakiet.republika.pl/glowna.html
http://www.ksard.pl/

No to tyle by było ode mnie (Front i wolontariat kto by pomyślal :lol: )


Ostatnio edytowano 31 sie 2007, o 20:57 przez Front, łącznie edytowano 4 razy



12 sie 2007, o 14:32
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 cze 2006, o 20:19
Posty: 1039
Lokalizacja: Warszawa
Post 
Częsc 2 Tutorial budowy SR w rurce z tworzywa

Na samym początku zaznacze że poniższy tekst NIE jest mój! Autorem jest p.Robercik(PROFI) Umieszczam go tu za Jego zgodą Copyrajt orajt


Od siebie napisze że jest to rozwiązanie pewne i sprawdzone ale nie znaczy to że jest jedyne i słuszne :) Karmelka na fotach jest czarna bo jest węglowa CZYTAC UWAŻNIE CO TAM JEST NAPISANE!

robercik napisał(a):
Cześć
Obiecałem przepis na prosty niezawodny silnik który z powodzeniem stosuje wielu modelarzy więc zrobiłem kilkanaście fotografii krok po kroku podczas budowy silnika żeby młodzi entuzjaści nie musieli kombinować i marnować odczynników :wink:

Obrazek
Odlane bloki karmelkowe (60/40) dokładnie mierzymy

Obrazek
a następnie ważymy

Obrazek
oraz inhibitujemy powierzchnię zewnętrzną przez dwukrotne malowanie

Obrazek
opalarką zmiękczamy brzeg rurki pcv

Obrazek
i zagniatamy koniec prostym przyrządem z lejka kuchennego

Obrazek
Dobieramy metalową podkładkę tak aby ustawić zacisk początkowy silnika Kn = 150 :!:
Metoda jest prosta znając wymiary bloków liczymy całkowitą odsłoniętą powierzchnię (niemalowaną) i dzielimy przez pole powieżchni dziury w podkładce.
Można policzyć to ręcznie albo użyć arkusza Nakki SRM.exe lub mojego arkusza Isp.exe (szare pola) :wink:

Obrazek
kolejnym prostym przyrządem pozycjonujemy podkładkę w rurce

Obrazek
i zalewamy cementem szybkowiążącym CX5

Obrazek
po kilku minutach jak zwiąże wyjmujemy delikatnie przyrząd pozycjonujący

Obrazek
przygotowaną wcześniej deseczką (kąt 30 stopni) formujemy stożek wylotowy

Obrazek
czekamy dobę aż dysza porządnie zwiąże i wyschnie !!

Obrazek
wycinamy z dopasowanej papierowej rurki przekładki a ze sklejki (skrzynka po pomarańczach) wycinamy nożyczkami dekielek zamykający silnik

Obrazek
warto w wieczku zamontować zapalnik

Obrazek
ja używam obdartego z farby opornika z karmelkiem węglowym (4%C) pomalowanym nitrolakiem, oczywiście może być dowolny zapalnik

Obrazek
zamykamy wieczko/zapalnik i uszczelniamy silikonem (dowolnym)

Obrazek
po zwiazaniu silikonu zagniatamy dno silnika a następnie lutujemy przewody do zapalnika

Obrazek
teraz wystarczy zalać zatyczkę z CX5 i silniczek jak malowany :P

UWAGA Opis dotyczy rurki firmy NIBCO 1,25 cala i karmelka 60do40. Taka kombinacja wytrzymuje jeszcze zacisk Kn=170 ale 200 już nie :!: Żeby było bezpieczniej proponuję na poczatek zacisk między 100 a 120 - na pewno poleci !!

UWAGA Przy karmelku domieszkowanym wszystko się zmienia !! przy 4%C rurka wytrzymuje juz tylko Kn=120, innych mieszanek nie testowałem przy dużym zacisku, na zacisku Kn=100 poleci wszystko :lol:

UWAGA Przy innej średnicy także wszystko się zmienia, rurka 1,00 cala jest mocniejsza, a 1,50 cala znacznie słabsza od przedstawionej

Pokazany silnik poleci jako napęd drugiego członu rakiety dwustopniowej, jego masa to 338g czyli 52,7/47,3 :P przy więszych silnikach można uzyskać stosunek masy korpusu do masy paliwa 50/50

życzę udanych lotów
pzdr
[/quote]


Polecam strony:
http://www.rakietowcy.pomorze.pl/ filmy jednym słowem zaje***
http://www.nieboloty.fora.pl/ forum o rakietach z którego zaczerpnięty jest artykuł :D

Pozdrawiam Front


Ostatnio edytowano 1 wrz 2007, o 14:28 przez Front, łącznie edytowano 1 raz



14 sie 2007, o 21:21
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 cze 2006, o 20:19
Posty: 1039
Lokalizacja: Warszawa
Post 
Częśc 3: prawie jak praca badawcza

Jak wiele osób zauważyło popularna karmelka ma dośc niemiłą tendencję do "picia" wody z otoczenia przez co staje się nieużyteczna po pewnym czasie do użycia :roll: Zabrałem się wiec do testów:

Założenia:
-Zabezpieczyc gotowe ziarna paliwa ogólnodostępnym środkiem bądź łatwym do zrobienia z ogólnodostępnych składników.
-Przetestowac jak zabezpieczone ziarna zachowaja się w gorącej(80*C) wodzie w okresie czasu równym 4min.
-Wyciągnąc wnioski :D

Użyte środki:
-Klej polistyrenowy home made :D
-Lakier NC home made
-Lakier do włosów

Przebieg testa
3 identyczne ziarna typu bates wczesniej zabezpieczone ww preparatami umieszczono w zlewce niskiej o pojemnosci 250ml. Ziarna zalano gorącą wodą ok 80*c. po upływie 4minut ziarna wyciągnieto z wody.

Obserwacje:
-Ziarno zabezpieczone lakierem do włosów rozpuściło się w największym stopniu. inhibitujący ziarno papier "rozleciał się"
-Ziarno zabezpieczone lakierem NC rozpuściło się w nieco mniejszym stopniu. inhibitujący ziarno papier NIE "rozleciał się"
-Ziarno zabezpieczone klejem polistyrenowym dało najmniej oznak naruszenia przez wodę !! :D

Foto:
Obrazek

Ziarno było już zdrowo wymęczone wiec chciałem sprawic czy się zapali:
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 9752&hl=pl
zapalane podpałką z FB

Podsumowując: Klej polistyrenowy spośród testowanych preparatów najlepiej zabezpiecza Karmelka przed wilgocią 8) jest taki i prosty do zrobienia :)



Mała uwaga(a własciwie uwagi):
Zapewne niektórzy zadają pytanie po przeczytaniu: "poco się było tak męczyc i robic ziarna jak można było przetestowac to na "bryłce" karmelka"
Wiec już odpowiem: Test odbył się na gotowym uformowanym ziarnie paliwa czyli w takich warunkach w jakich ma się to sprawdzic(w silniku znaczy się) !!

Klej polistyrenowy a co to? Klej polistyrenowy to polistyren(o polistyrenie: KLIKNIJ MNIE) rozpuszczony w toluenie bądź w rozpuszczalniku nitro. Opis wykonania znajduje się w książce: Efektowna chemia S.Sękowski :) jednak polecam rozpuścic troszkę więcej polistyrenu w rozpuszczalniku :)


Ostatnio edytowano 31 sie 2007, o 20:45 przez Front, łącznie edytowano 1 raz



31 sie 2007, o 14:56
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 3 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Multumiri adresate phpBB.com & phpBB.ro..
Design creat de Florea Cosmin Ionut.
© 2011

..