Dysza duża, dysza mała, zacisk wacpanowie
Witam
Chciałbym powtórzyc jeden temat, a mianowicie poruszę problematyczne zagadnienie dla każde go początkującego.
jaka średnica dyszy do mojego silnika rakietowego(SR) a więc sprawa schodzi do rzeczy podstawowej, jak działa silnik rakietowy, ciąg silnika powstaje poprzez spalanie się paliwa, w konsekwencji powstają gazy, które wylatując przez dysze nadają silnikowi ciąg(energia) odrzutu, siłę wyraża sie w niutonach, najprościej przeprowadzamy test statyczny na wadze, i wiemy ile kg nasz silnik potrafi unieśc. Zeby rakieta poleciała, ciąg silnika musi większy od masy rakiety, za optymalny stosunek uznaje się 3:1 4:1, (ciągu sr do masy rakiety).
Zacisk, więc stosunek powierzchni spalania do średnicy krytycznej dyszy.(krytyczna czyli najmniejsza, najwęższa) Zacisk można obliczy specjalnymi programam jak SRM, albo obliczyc ręcznie.
http://www.rakietybd.prv.pl/pl/005/005/001/
A jak obrac zacisk kiedy nie chcemy uzywac programu, albo nie umiemy
jeszcze sie nim poslugiwac?
Jak obliczyc srednice dyszy na chłopski rozum A więc mamy silnik przykładowo, nawinięty na kij od szczoty, paliwo karmel z kanałem.Wiemy że średnica kanału, musi by conajmniej srednica dyszy, albo większa. Myslimy sobie, dam średnice dyszy 8mm, robimy dysze, robimy kanał (fi kanału>fi dyszy). Odpalamy od strony zatyczki, silnik palił się kilka sekund, nie dając nam oczekiwanego ciągu. Zmniejszamy fi dyszy, i robimy tak póki
Silnik daje nam oczekiwany ciąg i nie wybucha Jesli damy fi dyszy jeszcze mniejsze, a silnik nie wybuchnie, da nam jeszcze wiekszy ciąg, i powtarzamy póki silnik nie wybuchnie.
Metody powyzszej nie polecam, gdyż testowac srki możemy sobie sto lat zanim cos osiagnięmy.
Sumując
Nie zrażajmy się po 2 nieudanych próbach, dobrze działajacy SR, to dużo pracy i wkladu.
Pozdrawiam beaker