Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Antymon - uzyskiwanie 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 31 mar 2018, o 15:12
Posty: 20
Post Antymon - uzyskiwanie
Witam! Z chemii jestem zielony ale co nieco umiem.
Chciałbym z antymonitu (Sb2S3) uzyskać czysty antymon Sb.
Chciałbym zapytać czy ten sposób reakcji jest dobry i poprawny:
Sb2S3 + 6HCl -> 2SbCl3 + 3H2S
4SbCl3 + 3O2 -> 4Sb + 3ClO2
Siarkowodór spalę uzyskam wodór i dwutlenek siarki. Wodór spalę uzyskam wodę. W tej wodzie rozpuszczę dwutlenek siarki i uzyskam kwas siarkawy H2SO3
Z tlenkiem dichloru jeszcze nie wiem co zrobię ale najważniejsze jest pytanie czy to ma na razie sens co napisałem


31 mar 2018, o 15:28
Zobacz profil

Dołączył(a): 23 lis 2009, o 22:18
Posty: 244
Post Re: Antymon - uzyskiwanie
Pierwsza reakcja jest poprawna, druga absolutnie nie.
Działając tlenem na SbCl3 otrzymasz co najwyżej SbOCl3, w żadnym wypadku nie powstanie ClO2 i metaliczny Sb.
Aby uzyskać metaliczny Sb musiałbyś jakiś jego związek (np. Sb2O3) zredukować.

Podobnie spalenie H2S łatwo zachodzi tylko "na papierze".
W warunkach domowych jest to niemal niewykonalne i bardzo niebezpieczne (ryzyko zatrucia).
Przy spalaniu H2S raczej należy się spodziewać powstania wody (nie wodoru) i SO2.


1 kwi 2018, o 13:37
Zobacz profil

Dołączył(a): 31 mar 2018, o 15:12
Posty: 20
Post Re: Antymon - uzyskiwanie
Dziękuję za uwagę. Gbeyo masz może pomysł jak uzyskać z SbCl3 uzyskać metaliczny Sb?
Ja wpadłem na taki pomysł:
SbCl3 + 3 NaOH -> Sb(OH)3 + 3 NaCl
Też nie wiem czy to dobry i poprawny sposób ale zależy mi na tym aby używać materiałów ogólnodostępnych jak np soda i uzyskać materiały nie toksyczne czyli sól i kwas antymonawy (podobno nie ma czegoś takiego i jest on hipotetyczny).
A nawet jeśli to nie wiem jak pozbyć się wodorotlenku. Z chemii jak już mówiłem jestem zielony ale mnie pociąga i chcę się nauczyć więcej.


1 kwi 2018, o 22:41
Zobacz profil

Dołączył(a): 29 gru 2016, o 18:29
Posty: 83
Post Re: Antymon - uzyskiwanie
Temp.