Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
roszpuszczanie PLA (Polilaktyd) 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 21 sty 2008, o 14:47
Posty: 2
Post roszpuszczanie PLA (Polilaktyd)
Witajcie,

Mam pytanie od którego w zasadzie zależy bezpieczeństwo i zdrowie użytkowników. Osobiście nie znam się na chemii ale interesuję drukiem 3D. Społeczność druku 3D od dawna poszukuje środka który umożliwia wygładzanie wydruków z PLA (podobnie jak Aceton działa z ABS), jednak jest to dość kłopotliwe. Szukając po wilki znalazłem coś takiego
Cytuj:
PLA is soluble in chlorinated solvents, hot benzene, tetrahydrofuran, and dioxane.
. Więc trochę pogrzebałem i okazało się że benzen, dioxyna i tetrahydrofuran są bardzo niebezpieczne. Więc zacząłem szukać rozpuszczalników chlorowych i znalazłem Chlorek Metylenu (dichlorometan), ale on również jest bardzo niebezpieczny.

Więc teraz całe clou tematu: Czy istnieje coś co rozpuści PLA a będzie przy tym w miarę bezpieczne w użytku domowym a przy tym w miarę dostępne i w rozsądnej cenie?


10 cze 2018, o 08:48
Zobacz profil

Dołączył(a): 18 sty 2010, o 20:03
Posty: 275
Post Re: roszpuszczanie PLA (Polilaktyd)
Chloroform, DMF (ten tylko na gorąco)
wg tego zestawienia więcej rozpuszczalników, ale posprawdzałbym źródła, bo łatwo się przejechać na takich tabelkach
https://www.researchgate.net/profile/Nabyl_Khenoussi/post/Have_anyone_dissolved_PLA_with_1_4_dioxane_and_DMSO/attachment/59d64453c49f478072eacad0/AS%3A273714417995777%401442270011569/download/PLA+info.pdf


13 cze 2018, o 13:44
Zobacz profil

Dołączył(a): 1 kwi 2017, o 14:34
Posty: 48
Post Re: roszpuszczanie PLA (Polilaktyd)
dioxane to nie dioksyna a dioksan który jest mało szkodliwy. Możesz też THF. Z chlorkiem metylenu radzę przy wyciągu lub przy dobrze wietrzonym pomieszczeniu. Ja z nim bardzo często pracuje i sporo zużywam i nie ma problemu.


15 cze 2018, o 18:12
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 3 ] 

Kto przegląda forum