Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
klejenie magnezu oraz metali 
Autor Wiadomość
Post klejenie magnezu oraz metali
witam
na wstepie sie pzrywitam.jestem tu nowy.specjalizuje sie w chemi organicznej.chetnie sluze pomoca:)

ale do rzeczy.chcialem sie was poradzic a wlasciwie dowiedziec.jak mozna kleic materialy wykonane z magnezu bo nigdzie znalesc nei moglem tej informacji.chodiz mi o takie klejenie jakie stosuje sie w lotnictwioe...czyli wysoka sztywnosc spoinwa oraz zwiekszona wytrzymalosc przewyzszajaca wytrzymalosc magnezu...
prosze o jakies pomysly ewentualnie porady jak zrobic owy klej lub czy mzona kupic cos takiego??

podobna sprawa tyczy sie tez aluminium i jego stopow.prosil bym rowniez o to samo...sklad owego spoiwa, informacje o tym,jak goz robic araz czy mozna gdzies zakupic owy specyfik.
pozdrawiam


30 lip 2006, o 14:07
******

Dołączył(a): 20 sie 2004, o 09:48
Posty: 1084
Lokalizacja: /dev/nul
Post 
http://www.allegro.pl/search.php?string ... ew=0&pay=0

W lotnictwie się czysty Mg stosuje czy jakiś stop z dodatkiem Mg ?


30 lip 2006, o 14:17
Zobacz profil
Post 
z tego co wiem w lotnictwie stosuja same elementy magnezowe..one sa chyab tylko w koncowej fazie zabezpieczane specjalnym lakeirem by sie nie utlenialy.ale nei jetsem dokonca opewnien czy nei jest to stop z jakims innym metalem ktory zatzrymuje proces utleniania...chociaz ponoc Mg jest na tyle wytrzymaly w czystej postaci


30 lip 2006, o 14:31
******

Dołączył(a): 20 sie 2004, o 09:48
Posty: 1084
Lokalizacja: /dev/nul
Post 
Hm...mi się wydaje że jednak Mg nie jest jakoś specjalnie wytrzymały.
Scierałem wstążki ze sztabki lanego Mg i jakoś specjalnie trudno nie szło.
Słuchaj...a może te elementy są zrobione z magnezji ? MgO+jakiś klej ?
Czytałem, że w lotnictwie używa się glinu...ale żeby magnez...:O

Sorry jak by co, odrazu mówię, że tylko teoretyzuję ;)


30 lip 2006, o 15:55
Zobacz profil
******
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2005, o 22:30
Posty: 196
Lokalizacja: amonoholik
Post 
z tego co wiem w lotnictwie nie stosuje się czystego Mg tylko jego stopy (ogólna nazwa "elektrony"). Jest to Mg ze sporą zawartością Al, domieszkowane litem, czasami berylem i jeszcze innymi. Ponadto do użytku wchodzą tez stopy berylu ale póki co nie są zbyt pospolite.
A co do łączenia - jak się nie mylę elektrony i lotnicze stopy Al sa w większości spawalne (w atmosferze Ar lub He i specjalne elektrody).

_________________
Drogi mej nie wytyczyły ni dźwięk werbla ni cytra,
Idę póki sił starczy - idę po półlitra.


30 lip 2006, o 17:16
Zobacz profil
Zasłużony dla forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2006, o 21:50
Posty: 439
Post 
Jeżeli w ogóle mówimy o jakichś metalach w lotnictwie to nie są to czyste metale tylko stopy !!
W lotnictwie stosuje się stopy aluminium np:
2090 (AlCu2,5Li2,5) - podłużnice górne ,osłony, skrzele krawędzi natarcia, interceptory, lotki , obudowa silnika , ster wysokości i kierunku.
EN-AW 2091 (AlCu2Li2Mg1,5) - podłużnice dolne, wręgi ,drzwi
EN-AW 8090 (A1Li2,5Cu1,5Mg1)- podłużnice dolne i kadłuba, wręgi , drzwi, zabudowa np. kuchni,
Są to tzw. durale .
Magnez jest rzadko stosowane bo ma niską wytrzymałość i sie utlenia no i oczywiście cena...

Co do spawalności - aluminium i magnez da sie spawać - przecież na pewno widzieliście ramy rowerowe z stopów tych metali i były pospawane...

elektrony to stopy Mg zawierające 3-10% Al , 1-3% Zn oraz dodatek Mn.
słyszałem jeszcze o wzbogacaniu stopów neodymem ale berylem to nie ...
Zazwyczaj mówi się o stopach berylu o składzie 62% Be i 38%Al zwanym lockalloy wymyślonego przez LockHead.


30 lip 2006, o 17:26
Zobacz profil
Post 
sory za bledne myslenie byc moze sa to stopy Mg bo on w sumie zalatwo sie utlenia.
ale sprawa jest taka ze w sumie chialem sie dowiedziec o tej metodzie klejenia Mg gdyz kolega mnie o to poprosil z tego wzgledu ze wiedzial ze sie interesuje chemia i ze moglbym zaradzic cos w tej sparwie.ale niestety sam nie doszedlem do tej metody klejenia wiec postanowilem zapytac sie was...wkoncu wspolnymi silami do czegos sie dojdzie.
ale do rzecyz.koledze pekl drogi amortyzator rowerowy.ta czesc ktora pekla wg producenta jest z Mg a dokladnie jak to on psiz jest to "monolityczny odlew z Mg."
no i trzeba to by poklejic bo kumpel wydal troche kasy na ten sprzet a napewno da sie to zrobic...myslalem o zywicach epoksydowych. taki klej zywiczny nazywa sie DIstal ale on nie jest na tyle trwaly.
prosze o pomoc


31 lip 2006, o 10:32
Zasłużony dla forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2006, o 21:50
Posty: 439
Post 
hm no ja trochę sie znam na rowerkach ;] i od razu ci powiem że nie skleisz tego a nawet jak zespawasz to sie rozwali. prawdopodobnie koledze amorek strzelił w tym miejscu gdzie jest mostek łączący obie kolumny amorka - zgadłem ?:) to najczęściej pęka . Niestety z takim amorkiem nic się nie da zrobić. Może sobie kupić takiego samego i tego mieć na części zamienne (sprężyny, zaworki , itd..) Jeżeli amorek był na gwarancji a pęknięcie nie było spowodowane upadkiem czy uderzeniem w to miejsce to amorek podlega wymianie gwarancyjnej.
Jeżeli myślisz że klej wytrzyma takie obciążenia to zapraszam na maraton MTB na jakiś odcinek z ostrym zjazdem po kamieniach - zobacz jak amorek pracuje i jakie obciążenia przenosi. Żaden klej tego nie wytrzyma - kompozyty też nie (niema amorków kompozytowych bo nie potrafią określić właściwego sposobu ukierunkowania włókien tak aby przenosiły te obciążenia). Na razie są tylko sztywne widelce carbonowe do szosówek oraz proste elementy typu kierownica , sztyca pod siodłowa - czyli te gdzie łatwo wyznaczyć naprężenia. Ramy szosowe/torowe typu monoblock carbonowy kosztują majątek i wcale nie są takie super... Ramy carbonowe MTB to rurki karbonowe wklejane na łączeniach w mufki aluminiowe.
Więc klejenie tego nawet z kompozytami (włókna kewlarowe , carbonowe , aramidowe ) nic nie da...

Pozatym BHP !!! Ja niechciał bym jeździć na rowerze ze sklejonym amorkiem... Tym bardziej jak ktoś ma amorek który jest w obudowie Mg i pewnie sprężynki ma z Ti to raczej po mieście nim nie jeździ... Widzialem tylko raz na wlasne oczy jak koleś złamał amorek podczas maratonu MTB na ostrym zjeździe uderzając w kamień - zabrała go puźniej karetka...


31 lip 2006, o 12:29
Zobacz profil
Post 
amortyzator pekl mu przy takiej podkowie co ejst nad opona w dolnej czesci amortyzatora.
kolega mowil mi ze to da sie klejic gdyz ktos juz taka usluge swiadczy ponoc ale za strasznie wygorowana cene ktora siega 100pln za 1klejenie!!!
lekka przesada gdyz jest to juz jakas tam zcesc kasy wlozonej w owy sprzet.wiec jesli jakas osoba poptrafi zrobic taki klej( a sadze ze wie jak to zrobic ze zrodel typu ksiazki badz wiedza)to niemoz ebyc takie to trudne.a napewno nie takie ksoztowne.a z tego co wiem ramy rowreowe tez byly robione z Mg i tam wlasnie zastosowali tehcnike klejenia poszczegolnych elementow ramy rowerowej.
panowie wiec cos takiego istnieje tylko teraz tzreba sie dowiedziec co to i jak to zorbic??
pozdrawiam


31 lip 2006, o 13:09

Dołączył(a): 30 gru 2005, o 20:26
Posty: 63
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Post 
Magnez łączy się przez spawanie,
Najczęściej stosuje się metodę TIG (Elektroda nietopliwa w osłonie Ar lub He lub Ar+He)
W lotnictwie stosuje się wiele stopów magnezu, np z miedzią (niespawalne durale), z aluminium (elektrony), z krzemem (siluminy) itd, Ale nie używa się czystego Mg.
Jeżeli ktoś ma konkretne pytania prosze pisać, chętnie odpowiem.

_________________
http://s7.bitefight.pl/c.php?uid=61223


31 lip 2006, o 21:00
Zobacz profil

Dołączył(a): 14 lis 2005, o 15:15
Posty: 98
Lokalizacja: Łódź
Post 
SPR są klejone ramy, ale do amortyzatora ni jak się to ma. W tych ramach są kształtki rurowe(takie jak hydrauliczne rurki) i w to wchodzi główna rura tylniego lub przedniego trójkąta ramy. Niech kolega kupi nowe golenie, a jakbyś powiedział marke i model to bym mógł powiedzieć gdzie je kupić taniej.


31 lip 2006, o 21:09
Zobacz profil
Zasłużony dla forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2006, o 21:50
Posty: 439
Post 
ja sie powtórzę - nie da sie skleić ... jak ktoś ci to proponuje to jest to szalony optymista i nawet jak da gwarancje na sklejony produkt to czy da gwarancje na wybite zęby czy skręcony kark?


31 lip 2006, o 21:19
Zobacz profil

Dołączył(a): 30 gru 2005, o 20:26
Posty: 63
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Post 
Nie do końca,,
Klejenie też wchodzi w grę, a także zgrzewanie, lutowanie (nisko i wysokotemperaturowe) oraz spawanie. Jeżeli mamy do czynienia z dostatecznie długim połączeniem mufowym klejonym ( rura w rurze)to może być ono bardziej wytrzymałe niż połączenie spawane doczołowe.
Na rynku pojawia się coraz więcej klejów do szczególnych zastosowań, także do metali.Np zwykłe żywice epoksydowe, poliestrowe , winyloestrowe dobrze łączą się z metalami.
Ramy ze stopów Mg oraz Al coraz częściej łączy sie za pomocą lutowania.
Ramy te w 90% pochodzą z Chin. Tam są spawane i ładowane do kontenerów. Wyobrażcie sobie ,że te wszystkie mocowania linek, hamulców, itp powoduja że w danym konteneże mieści się prawie dwukrotnie mniej sztuk, dla tego te elementy montowane są w Polsce.

_________________
http://s7.bitefight.pl/c.php?uid=61223


1 sie 2006, o 19:29
Zobacz profil
Zasłużony dla forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2006, o 21:50
Posty: 439
Post 
nie wiem o jakich ty ramach mówisz ale merida wysyła gotowe z Tajwanu tak samo inne firmy... i może jeszcze malowanie też w Polsce robią ? wszystko robi sie na Tajwanie w jednej fabryce . Do fabryki trafiają rurki a wychodzi gotowa pomalowana rama (nieraz jedna rama jest malowana w barwy meridy a taka sama w barwy np decathlon-a i niczym oprócz malowania się nie różni) . Nie wiem o jakiej firmie mówisz ...
Co do klejenia w mufie - powodzenia w robieniu mufy dla podkowy amorka... jak nie wiesz o co chodzi to zerknij na podkowę i pomyśl jak chcesz mufę do niej zrobić... a jak wymyślisz to narysuj i wyślij mi... zwłaszcza że nikt nie napisał w którym miejscu pękła podkowa bo może pękła nie na środku tylko przy goleniu...


1 sie 2006, o 20:25
Zobacz profil

Dołączył(a): 30 gru 2005, o 20:26
Posty: 63
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Post 
Ja wiem o czym piszę,Mod poczytaj moje posty :wink:
Na uczelni (Nie powiem gdzie :wink: ) prowadzone są próby zastąpienia spawania lutowaniem w polsce właśnie z tego powodu.
Sam taką ramkę oglądałem i sam lutowałem :wink:

_________________
http://s7.bitefight.pl/c.php?uid=61223


1 sie 2006, o 20:32
Zobacz profil

Dołączył(a): 14 lis 2005, o 15:15
Posty: 98
Lokalizacja: Łódź
Post 
Kris-czarny, ale rame sobie możesz lutować, a na booster amortyzatora działają dużo większe siły skrętne i na boki(powierzchnia łączenia rur w ramie, a boostera która ma max 4cm kw.


1 sie 2006, o 20:55
Zobacz profil
Zasłużony dla forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2006, o 21:50
Posty: 439
Post 
niech spawa klei itd.. ja wiem ze w ciągu kilku minut bym go rozwalił :) szkoda tylko zębów :) w ubiegłym roku miałem wstrząs mózgu i nadwyrężenie rdzenia kręgowego (kilku dniowy paraliż) właśnie przez przedni amorek... więc powodzenia w klejeniu...
Co do ramek o których mówisz (składane w Polsce) to chyba jakieś markety bo żadna renomowana firma mi znana tego nie robi...


1 sie 2006, o 21:13
Zobacz profil

Dołączył(a): 30 gru 2005, o 20:26
Posty: 63
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Post 
Ramy są spawane w Chinach. A w Polsce montuje się np mocowanie szczęk hamulcowych lub dynama.

_________________
http://s7.bitefight.pl/c.php?uid=61223


2 sie 2006, o 15:56
Zobacz profil

Dołączył(a): 14 lis 2005, o 15:15
Posty: 98
Lokalizacja: Łódź
Post 
Kris nie wiem jakie marki są spawane w chinach, ale trek,giant, gary fischer, mongoose są spawane w tej samej i jednej fabryce na tajwanie, a polski Kross, leader fox i author też są na tajwanie spawane tylko w innej fabryce. 8)


2 sie 2006, o 19:27
Zobacz profil
Post 
witam
po dosc dlugiej nieobecnosci
sorki ze nie sledzilem watku ale mialem maly urlopik:) ale neistety wszystko dobre szybko sie konczy:/
ale do rzeczy.
widze ze watek ciagnie sie dalej.i widze ze zainteresowalem innych ta sprawa...to w sumie dobrze.
co do tego amortyzatora to kolega chwilowo jezdzi na amortyzatorze gorszej klasy bo nie ma pieniedzy na lepszy wiec sprawa naparwy jest nadal aktualna.
dostalem od niego link do ciekawego tematu na forum rowerowym gdzie gosciu oglasza sie odnosnie tego klejenia.prosze o pzreanalizowanie calego watku [url]http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?t=29496

aha i odrazu mowie zeby nie bylo ze nie robie tego dla zarobku, bo nei chce gosiciowi krasc jego pomyslu a tymbardziej formy zaraobku...chce pomodz tylko potzrebujacemu koledze a przyokazji rozwinac swoje zainteresowania i poglebic wiedze.
pozdrawiam wszystkich serdecznie [/url]


20 sie 2006, o 09:57
Post 
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?t=29496


20 sie 2006, o 09:59

Dołączył(a): 14 lis 2005, o 15:15
Posty: 98
Lokalizacja: Łódź
Post 
Poszukałem troche w internecie i jednak jest to mozliwe. http://www.amod.com.pl/cgi-bin/axson/index.pl?pl_part=1&katid=19 Tu można kupić taki klej Adenkit A 171, a gościu z forumtroche dużo sobie za to bierze :wink:


20 sie 2006, o 10:40
Zobacz profil
Post 
cocaine masz odemnie duze buzi:* heheheh wiec jednak... znasz moze cene tego kleju bo jakos tam dopatzrec sie nie moge(ah ta slepota:P).

jak by ktos znal sklad i metode przygotowania tego kleju samemu to bylbym wdzieczny a jesli nie to i tak wielkie dzieki bardzo pomogliscie mi i koledze...podziekowania rowneiz od niego...
pozdrawiam


20 sie 2006, o 11:29

Dołączył(a): 14 lis 2005, o 15:15
Posty: 98
Lokalizacja: Łódź
Post 
dobra nie przeginaj z tym buzi 8) Napisz do nich na e-mail to Ci wszystko powiedzą :D


20 sie 2006, o 20:08
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 24 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Multumiri adresate phpBB.com & phpBB.ro..
Design creat de Florea Cosmin Ionut.
© 2011

..