Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
zadanie stezenia+zobojetnianie 
Autor Wiadomość

Post zadanie stezenia+zobojetnianie
Witam! Jestem studentką 1 roku biotechnolgii, na chemii ogólnej dostałam 20 zadań z których z dwoma sobie nie poradziłam, niestety w piątek pisze z nich kolosa. Wiem jedynie ze w 1 ma wyjsc ok. 99,8g a w 2 104,36cm3. Bardzo prosze o pomoc w roziązaniu tych zadań. Nie zamieszczam ich z lenistwa tylko nie potrafia zrobic więc jesli ktoś nie chce pomóc niech sie powstrzyma od zbędnych komentarzy, Z góry dziękuje za odpowiedzi bede bardzo wdzięczna. pozdrawiam wszytkich;)
zad1
Iloma gramami 14,73% roztworu kwasu siarkowego VI o gęctości 1,1g/cm3 mozna zastapic w reakcji zobojętnienia 100 cm3 17,58% roztworu kwasu azotowego, którego gęstość jest równa 1,07g/cm3

zad.2
Do 300 cm3 2,65 molowego roztworu kwasu siarkowego VI dodano 50cm3 50,50% roztworu wodorotlenku sodowego o gęstości 1,53g/cm3. Ile cm3 26,83% roztworu wodorotlenku potasu nazlezy wprowadzic do otrzymanego roztworu, aby otrzymac roztwór obojętny? Gestośc roztworu KOH wynosi 1,26g/cm3

// do chemii w zadaniach :) Jak znajdę chwilkę to Ci to rozpiszę o.r.s.

23 paź 2007, o 20:19
Zasłużony dla forum

Cp(H2SO4)=14,73%
d(H2SO4)=1,1 g/cm3 = 1100 g/dm3
M(H2SO4)=98 g/mol
Cp(HNO3)=17,58%
d(HNO3)=1,07 g/cm3 = 1070 g/dm3
M(HNO3)=63 g/mol
V(HNO3)=100cm3=0,1dm3

1) Zapisujemy równania reakcji dysocjacji kwasów w wodzie:

H2SO4 + 2H2O => 2H3O(+) + SO4(2-)
HNO3 + H2O => H3O(+) + NO3(-)

A więc z jednego mola HNO3 mamy jeden mol jonów hydroniowych, a z jednego mola H2SO4 mamy dwa mole H3O(+).

2) Ze znanych wzorów na liczbę moli, stężenie molowe, procentowe i gęstość wyprowadzamy:

Cp=(ms/mr)*100%
Cm=n/Vr
n=ms/M
dr=mr/Vr

Cm=n/Vr=ms/(M*Vr)
Vr=mr/dr
Cm=ms/(M*Vr)=(ms*dr)/(mr*M)=(ms/mr)*(dr/M)

Cp=(ms/mr)*100%
ms/mr=Cp/100%

Cm=(ms/mr)*(dr/M)=(Cp/100%)*(dr/M)=(Cp*dr)/(100%*M)

n=Cm*Vr

n=(Cp*dr*Vr)/(100%*M)