Doświadczenie zBerylowcami - jak pokazać zmiany właściwości
Autor
Wiadomość
Kaczor_Chemik
Dołączył(a): 5 paź 2008, o 17:19 Posty: 3
Doświadczenie zBerylowcami - jak pokazać zmiany właściwości
Przeszukałem cały dział i nic takiego nie znalazłem, więc pidzę:
Jak jeszcze można wykazać zmiany właściwości fizykochemicznych berylowców.
1)Reakcja z wodą: beryl jak znalazłem "nie chce" (co to znaczy?), magnez w temperaturze ponad 70 stopni Celsjusza, reszta "gładko", nawet wybuchowo.
2)Właściwości wodorotlenków - wodorotlenek berylu, jest amfoteryczny, ale jak to udowodnić dysponując niewielkim warsztatem szkolnym, by było to dokładnie widać?
3)Reakcja berylu z kwasem azotowym (V) - beryl nie reaguje, ale dlaczego?
Czy można jeszcze jakoś wykazać zmiany ich właściwości (bardziej chemiczne mi chodzi)?
Z góry dziękuję za pomoc.
Kaczor -początkujący młody chemik
5 paź 2008, o 22:28
raymundo
@MODERATOR
Dołączył(a): 18 lut 2007, o 17:00 Posty: 1504 Lokalizacja: SRC
Aktywność berylowców rośnie w dół grupy (tzn. najmniej aktywny chemicznie jest beryl, najbardziej rad (bar))- beryl reaguje z wrzącą wodą, magnez-70st.C, stront reaguje z wodą gwałtownie, bar- bardzo gwałtownie. Właściwości zasadowe rosną w dół grupy (wodorotlenek baru jest silniejszą zasadą od np. wodorotlenku magnezu).
Amfoteryczność wodorotlenku można udowodnić przeprowadzając reakcję w sposób następujący: z rozpuszczalnej soli berylu wytrącić przy pomocy roztworu ok. 1-2 M NaOH osad wodorotlenku, podzielić go na dwie części (do dwóch probówek), do jednej probówki dodawać kroplami kwas np. 2M solny, do drugiej 2M NaOH, w obu probówkach osad rozpuści się.
5 paź 2008, o 22:54
Kaczor_Chemik
Dołączył(a): 5 paź 2008, o 17:19 Posty: 3
Dzięki wielkie.
6 paź 2008, o 17:40
Kaczor_Chemik
Dołączył(a): 5 paź 2008, o 17:19 Posty: 3
Swoją drogą (sory za double posta), jaki kolor ma wodorotlenek berylu?
I w jak wysokiej temperaturze beryl reaguje z wodą?
6 paź 2008, o 17:44
raymundo
@MODERATOR
Dołączył(a): 18 lut 2007, o 17:00 Posty: 1504 Lokalizacja: SRC
1. Biały
2. W wysokiej (100 a może i wyższej? )
6 paź 2008, o 17:48
chemik10
Nauczyciel
Dołączył(a): 30 gru 2007, o 21:59 Posty: 963 Lokalizacja: Katowice
Co do berylu, wypiera wodór z roztworu wodorotlenków metali alkalicznych oraz kwasów - tak też można uzasadnić jego amfoteryczne właściwości. W pierwszym przypadku tworzy berylany [Be(OH)4]2-, a w drugim kationy berylowe Be2+.
_________________ <wyk> Państwo się nie martwią że brakuje miejsc, tylko wykład wszyscy mają w jednej sali, konkurs będziecie pisać w warunkach normalnych.
<g>Wolałbym w standardowych, kurtkę zostawiłem w szatni.
6 paź 2008, o 17:55
szalony
***
Dołączył(a): 27 cze 2005, o 20:29 Posty: 1087
Wykonywanie jakichkolwiek doświadczeń ze skrajnie rakotwórczymi związkami berylu i berylem jest w szkole niedopuszczalne, zresztą pracownia na pewno nie będzie mieć berylu. Utlenienie okienek berylowych jest często przyczyną rozbiórki kosztownej aparatury rentgenowskiej do badania metali tylko ze względu na toksyczność (!) Stąd też raczej proponuję doświadczenia z pozostałymi berylowcami.
W szkole będzie pewnie tylko magnez - można pokazać doświadczenia z nim.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników