Wytrawianie stali nierdzewnej 0H18N9 płynem LOT S IM

General chemistry. Wszystko co związane z chemią ogólną.

Moderator: #Chemia

Wytrawianie stali nierdzewnej 0H18N9 płynem LOT S IM

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 21:20

Witam.
Z chemią i stalą mam bardzo mało wspólnego jednak chciałem sobie zrobić z cienkiej blachy nierdzewnej 0.3mm szablon z malymi otworami 0.3mm.
Chciałem zapłacic jakiejś firmie za wytwożenie takiego szablonu ale krzyczą sobie od 300 do 500zł za 50x50mm.

Stwierdziłem że zrobię sobie sam taki szablon. Kupiłem ten preperat http://www.lotnik.com.pl/pl/data/Oferta ... T_S_IM.pdf blachę 0.3mm 0H18N9 lub 1H18N9 - nie wiem którą - wiem że nie ma różnicy na działanie kwasu.
Po wrzuceniu próbki tej stali do tego środka LOT S IM nic się nie dzieje, nawet jak próbka leży w nim 2h ??

Moje pytanie:
co robię źle że nie wytrawia tej stali??
- dla mnie pojęcie trawi oznacza rozpuszczenie się całkowicie danej próbki w roztworze.

Jak chcę zrobić szablon.
- czyszczę blache,
-nanoszę odpowiednia maskę ( co ma być wytrawione co nie )
-wkładam do kwasu
-robi otwory tam gdzie nie ma maski
-wyciągam i mam gotowy szablon
Ale to tylko teoria :/ bo po włożeniu do preperatu ( kwasu ) nic sie nie dzieje...
Pomóżcie co mam zrobić - może ten preparat jest jakiś kiepski, ale on zawiera przecież kwas azotowy i jony fluoru które powinny trawić tą stal.

Proszę o pomoc bo nie wiem kogo i gdzie mam sie pytac.
Pozdrawiam
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez kuba989898 » 8 paź 2008, o 22:05

Nie wytrawia się bo ten preparat służy do usuwania nagaru i tlenków po spawaniu stali nierdzewnej i pasywacji jej a nie wytrawiania w tej stali wzorów/szablonów.
Więc tym co zakupiłeś usuniesz tlenki, nalot, i przebarwienia po spawaniu stali nierdzewnej.

Czym wytrawić szablon nie wiem, ale na pewno nie tym specyfikiem.
kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez kuba989898 » 8 paź 2008, o 22:11

Dodam jeszcze ten LINK gdzie opisany jest proces wytrawiania elementów do modeli kolejowych.
kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 22:13

To powiedzmy sobie szczerze - oszukali mnie w sklepie .... powiedzieli że tym zrobię otwory w stali nierdzewnej :/
Jeśli ktoś jest w stanie powiedzieć mi co zje ( strawi ) tą stal nierdzewną to proszę o pomoc

Znalazłem taki artykuł:
"Stal 1H18N9 odporne na działanie:

* korozji atmosferycznej,
* wód naturalnych (w tym i wody morskiej),
* roztworów alkalicznych,
* kwasów nieorganicznych z wyjątkiem kwasu solnego, siarkowego, fluorowodorowego, mieszanin kwasu azotowego i solnego, jodu, bromu i wilgotnego chloru "

Teoretycznie myślałem że strawi stal nierdzewną :/ bo srodek posiada kwas azotowy..
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 22:23

szkoda że nie ma przycisku "edytuj"..
Ten link do robienia modelarzy kolejowych w moim zastosowaniu sie nie nada.
Materiał z którego ma być wykonany szablon musi być odporny na temperaturę 430C, nie lutowany ( nie może się lutować, nie wchodzić w reakcje z cyna i ołowiem )
Co do trawienia miedzi wiem dużo ( w elektronice to potrzebne )
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez szalony » 8 paź 2008, o 22:24

Preparaty na jonach fluoru służą głównie do wytrawiania powierzchni próbki wlewka lub walcówki celem przygotowania jej do zdjęcia na mikroskopie metalograficznym. Pojęcie trawienie lub odtrawienie oznacza usunięcie tlenków, oraz równomierne nadżarcie powierzchni celem podniesienia lub obniżenia jej chropowatości. Roztworowi HNO3 o stężeniu kilkudziesięciu % nie oprze się żadna stal, podobnie jak wodzie królewskiej. Działanie chlorku nitrozylu w wodzie królewskiej jest tak silne, że opiera mu się jedynie Ta, W, i nieliczne inne. Niestety wodzie królewskiej nie oprze się też żaden preparat maskujący. Stal taką bardzo dobrze trawią preparaty na kwasie szczawiowym/cytrynowym, lub fosforowym z dodatkiem jonów Cu2+. Ale może to iść powoli. Nie mam teraz pod ręką normy na stale nierdzewne, więc nie wiem ile jest w tej stali Cr, V, Mo... Są to dodatki szalenie zmieniające własności chemiczne. Osobną kwestią są stale automatowe z wtrąceniami FeS (obecność siarki jest tam pożądana ze względu na tworzenie się krótkiego wióra przy obróbce). Moim zdaniem należy oprzeć się na rozcieńczonym kwasie azotowym. UWAGA: Operuje się silnie żrącym roztworem, a przy pracy wydzielają się bardzo toksyczne tlenki azotu (wyciąg/wolne powietrze).
Avatar użytkownika
szalony
***
 
Posty: 1087
Dołączył(a): 27 cze 2005, o 20:29

Postprzez kuba989898 » 8 paź 2008, o 22:29

Może wytrawi ale jaki czas cię interesuje ? 24h, 48h ?
Ten preparat który posiadasz patrząc w kartę charakterystyki zawiera <20% wag. kwasu azotowego i z tego powodu będzie długo trawił.
Spróbował bym bardziej stężonym roztworem kwasu azotowego.

W ogóle do czego ten szablon miałby być, jak bym wiedział to bym może coś doradził ?
kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez vis » 8 paź 2008, o 22:35

To zależy do czego chcesz płytkę użyć? dla jasności:(pierwsza cyfra ilość %węgla reszta pierw.)
-stal kwasoodporna 0H18N9 Cr-17,0-19,0% Ni-9,0+11,0% oraz zawartość węgla <0,07%
-stal kwasoodporna 1H18N9 Cr-17,0-19,0% Ni-8,0+10,0% oraz zawartość węgla <0,12%
Po za tym jest różnica między stalą nierdzewną a kwasoodporną!
Avatar użytkownika
vis
***
 
Posty: 214
Dołączył(a): 7 lip 2007, o 15:10
Lokalizacja: Don't Panic! We're From Poland

Postprzez Sulik » 8 paź 2008, o 22:37

woda + HCl + H2O2
i spokojnie trawisz stal nierdzewna

powiedzmy ze stosunek H2O do HCl 1:1
stosunek HCl do H2O2 2:1

i wsio powinno smigac jak szalone

kilka uwag:
1. gas maska z powodu oparow
2. moze zaczac sie grzac i ostro dymic
3. okulary, stare ochronne ciuchy + rekawice beda niezbedne
4. jesli nie zacznie trawic dodac odrobine siarczanu miedzi/chlorku miedzi lub podgrzac (nie wiecej niz do 50 st. C )

ja blachy ze stali nierdzwnych trawilemw lasnie zawsze w roztowrach HCl + h2O2 bez zadnych problemow (no moze poza problem oparow)
"Jak zobaczysz błysk nuklearny kucnij i zasłoń się."
youtube.com/Sulikczek - czyli moim okiem na retro komputery i konsole
Avatar użytkownika
Sulik
@MODERATOR
 
Posty: 2440
Dołączył(a): 11 cze 2006, o 21:37
Lokalizacja: Krakow

Postprzez Sulik » 8 paź 2008, o 22:39

[ edit ]
w tym roztworze wytrawienie takiej stali (0,3mm) to jakies 1-2 minut
"Jak zobaczysz błysk nuklearny kucnij i zasłoń się."
youtube.com/Sulikczek - czyli moim okiem na retro komputery i konsole
Avatar użytkownika
Sulik
@MODERATOR
 
Posty: 2440
Dołączył(a): 11 cze 2006, o 21:37
Lokalizacja: Krakow

Postprzez szalony » 8 paź 2008, o 22:40

Ważna uwaga: Wlej do wody kwas solny, i dodawaj H2O2 (perhydrol), żeby Ci nie przyszło do głowy mieszać stężonego HCl z perhydrolem bo może "zahuczeć" delikatnie mówiąc...
Avatar użytkownika
szalony
***
 
Posty: 1087
Dołączył(a): 27 cze 2005, o 20:29

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 22:44

Wiem że każda stal kwaso odporna jest nierdzewna na odwrót już nie.
Co do składów procentowych też wiem o co chodzi i kożyści lub niekożyści z ilości węgla i innych pierwiestków.
Ale ta wiedza mi nie pozwala określić jaką chemią potraktować material aby się zniszczył.

Powiem szczerze że może być nawet zrobiony ze stali konstrukcyjnej ( ten preparat taką stal ( konstrukcyjną ) trawi, z gwoździa w ciągu 5 min robi szpilkę )
Tylko mam problem bo nie moge znaleźć takiej blachy (taśmy ) 0.2 lub 0.3mm :/

Dziękuję za poradę co do kwasów i mieszania, ale teraz pytanie - gdzie to kupić w małych ilościach ( pół litra max )
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 22:46

Jeszcze jedno. jak już zacznie się trawienie będzie trzeba ten proces jakoś zatrzymać - pasywacja ( jeśli dobrze zrozumiałem ) aby materiał wrócił do swojego poprzedniego stanu
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez Sulik » 8 paź 2008, o 22:58

pluczka ze stala woda, pozniej do wody bierzacej dobrze wymyc i powinno byc ok

co najwyzej do pluczki stalej mozna dac np[. odrobine wodorotlenku sodu lub weglanu sodu, pozniej zastosowac druga pluczke stala juz z woda, a na koniec dode beirzaca i powinno byc ok

wszytko zalezy doc zego to musisz uzyc pozniej
"Jak zobaczysz błysk nuklearny kucnij i zasłoń się."
youtube.com/Sulikczek - czyli moim okiem na retro komputery i konsole
Avatar użytkownika
Sulik
@MODERATOR
 
Posty: 2440
Dołączył(a): 11 cze 2006, o 21:37
Lokalizacja: Krakow

Postprzez kuba989898 » 8 paź 2008, o 23:00

Kwasy kupisz w dziale sklep na tym forum (najprościej).
Proces trawienia przerywasz przez wyjęcie z roztworu trawiącego i dokładne opłukanie go w wodzie tak jak z płytkami w elektronice.
Metale pasywuje się (pokrywa się chemicznie cienką warstwą tlenków) żeby dalej nie korodowały w niekontrolowany sposób.
kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 23:03

Wszystko ładnie pięknie ale gdzie to teraz kupić - dostać :/
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez kuba989898 » 8 paź 2008, o 23:04

kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 23:36

Chyba już wszystko wiem. Pisze do eko po odczynniki i zobaczymy co mi z tego wyjdzie.
Jak by komus jakiś pomysl wpadł jeszcze do głowy prosze o informacje.
Tak jak juz pisałem z chemią nie mam prawie nic wspólnego..
ps. W jakim stopniu rozcieńczyć HCL ??
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez vis » 8 paź 2008, o 23:46

bbiernat napisał(a):Powiem szczerze że może być nawet zrobiony ze stali konstrukcyjnej


bbiernat napisał(a):...Tylko mam problem bo nie moge znaleźć takiej blachy (taśmy ) 0.2 lub 0.3mm :/

jeżeli nie musi to być stal stopowa to może wystarczyłaby blacha miedziana lub mosiężna:
http://www.cyfronika.com.pl/blachy_katowniki.htm
na pewno w obróbce mech. jak i chem. dużo lepsze :wink:
Avatar użytkownika
vis
***
 
Posty: 214
Dołączył(a): 7 lip 2007, o 15:10
Lokalizacja: Don't Panic! We're From Poland

Postprzez bbiernat » 8 paź 2008, o 23:51

Miedz nie może być bo się lutuje.
Materiał szablonu nie może się lutować.
Jak bym to mógł zrobić z miedzi to by była rewelacja bo wiem jak to zrobić, ale nie może to być nic miedzio podobne :/
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez kuba989898 » 9 paź 2008, o 01:40

Można by próbować wykonać taki szablon z aluminium (t topienia ~630*C), cyna się go nie chwyci. Można wytrawić w większości kwasów, i wodorotlenku sodu / potasu. Jest tylko problem żeby znaleźć na tyle grubą folię lub na tyle cienką blachę jak jest w założeniach, no i pozostaje kwestia trwałości.
kuba989898
 
Posty: 16
Dołączył(a): 16 kwi 2007, o 18:56

Postprzez Sulik » 9 paź 2008, o 07:17

jesli nie masz pojecia o chemii to jednak odradzam sposob HCl + H2O2
za latwo mozesz sie poparzyc/uszkodzic/zatyruc

dla mnie niby ta mieszanina jest prosta do obslugi i kontrolowania - dla Ciebie moze sie okazac nieobliczalna
"Jak zobaczysz błysk nuklearny kucnij i zasłoń się."
youtube.com/Sulikczek - czyli moim okiem na retro komputery i konsole
Avatar użytkownika
Sulik
@MODERATOR
 
Posty: 2440
Dołączył(a): 11 cze 2006, o 21:37
Lokalizacja: Krakow

Postprzez bbiernat » 9 paź 2008, o 09:01

Co do odradzania to chyba już za pózno bo zamówiłem odczynniki.
Postaram nie zrobić sobie krzywdy i otoczeniu.
Ale potrzebuję kilku porad na temat tego jak ile czego....
Ile procent powinien mieć HCL aby móc dolać H2O2?
Ile należy dolać do rozcieńczonego HCL H2O2 aby uzyskać wymagany efekt?

W swoich zasobach mam jedynie miarki ( PCV ) o dokładności 10mL, Wentylowane pomieszczenie z dobrym wyciągiem 5000L/min
Oczywiście odzież BHP + rękawiczki, maska, odpowiednie buty, okulary ( szczelne )
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez Sulik » 9 paź 2008, o 10:57

przeciez napisalem jaki jest stosunek
H2O do HCl do H2O2
2:2:1

czyli lopatologicznie
100 ml HCl
100 ml H2O
50 ml H2O2

bezpieczniej dla Ciebie bedzie [ powinno miej dymic, pienic, pryskac, etc, ale proces bedzie wolniejszy ]
3:2:1
czyli
200 ml H2O
100 ml HCl
50 ml H2O2

a przygotowanie
wlewasz wode do pojemnika
wlewasz kwas do wody - mieszasz
wlewasz do mieszaniny kwas+woda perhydrolu i mieszasz

i powinno juz dzialac
zanuzasz kawalek blaszy i ciagle ja ruszajac (tak aby na powierzchni pojawialy sie pechezyki powietrza) wytrawiasz

roztwor z czasem powinien zmieniac barwe + sie rozgrzewac
"Jak zobaczysz błysk nuklearny kucnij i zasłoń się."
youtube.com/Sulikczek - czyli moim okiem na retro komputery i konsole
Avatar użytkownika
Sulik
@MODERATOR
 
Posty: 2440
Dołączył(a): 11 cze 2006, o 21:37
Lokalizacja: Krakow

Postprzez bbiernat » 9 paź 2008, o 11:09

O to chodziło. Wybiorę oczywiście 2 opcję 3:2:1 - samo to już rozumiem.( nie zależy mi na prędkości może się trawić nawet 30min )
dziekuję za pomoc. Jak będą efekty to się pochwalę.
Z niecierpliwością czekam na paczkę :)
Pozdrawiam
Kombinuję jak się da
bbiernat
 
Posty: 23
Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Lokalizacja: Gliwice

Następna strona

Powrót do Chemia Ogólna



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość