Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Reakcje redox - metody 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 26 maja 2009, o 19:14
Posty: 27
Lokalizacja: Lublin
Post Reakcje redox - metody
Jako że przez pewien przedmiot niezwiązany z chemią (i rzekomo za późno złożony wniosek o urlop zdrowotny), drugi raz jestem na tym samym roku chemii i po raz kolejny wałkuję podstawy na obowiązkowych ćwiczeniach. A wałkuję, mimo że na tej samej uczelni, rok wcześniej uzyskałem zaliczenie z ćwiczeń i zdałem egzamin, ale prowadząca nie chce przepisać oceny (nie wiem, może nie lubi dr, z którą miałem zajęcia rok temu).

Podczas kolokwium było kilka reakcji redox do rozliczenia. Rozliczyłem, ale nie dostałem 3/3 pkt, bo zrobiłem to bez równań połówkowych. Może mylę się, ale to jest metoda dobra dla liceum - przynajmniej tą metodę wpajano mi w liceum, ale też nie obcinano mi tam punktów za używanie metody pisania wszystkiego nad i pod równaniem - to doprowadza do tego samego, a zaoszczędza czas. Chodzi mi o to (może za bardzo kluczę):

Obrazek

1. Po wypisaniu stopni utlenienia, patrzę, co utleniło się (i jest reduktorem), a co zredukowało się (i jest utleniaczem).
2. Mnożę oddane elektrony i mnożę przyjęte elektrony tak, by suma oddanych i suma przyjętych elektronów były równe.
3. Wstawiam współczynniki wynikające z rozliczenia, uzgadniam resztę.

Napisałbym jakoś od biedy te reakcje połówkowe, ale nigdy to nie była moja metoda:

Kod:
C (-III) - 6e ---_> C (III) | * 5
Mn (VII) + 5e ----> Mn (II) | * 6


Jeszcze w tym równaniu akurat współczynniki "5" i "6" i gimnazjalista będzie wiedział, gdzie wstawić, ale przecież gdybym mnożył np. przez 2 i przez 6, to skracałoby się to do 1 i 3...

Nie chcę zawracać głowy 1000 takich równań, ale ciekawy jestem np. zastosowania równań połówkowych dla takiej reakcji redox:

NaCrO2 + H2O2 + NaOH ----> Na2CrO4 + H2O

Dziękuję z góry


9 lis 2010, o 16:57
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 00:04
Posty: 484
Lokalizacja: xXx
Post 
Also:
NaCrO2 + H2O2+NaOH----->Na2CrO4 + H2O

CrO2- + 4OH- ------> CrO42- + 2H2O + 3e- |*2
H2O2 + 2e- ------->6OH- |*3

2CrO2- + 8OH- ------->2CrO42- + 4H2O + 6e-
3H2O2 + 6e- -----------> 6OH-

2CrO2- + 2OH- + 3H2O2--------> 2CrO42- + 4H2O

Reasumując:
2NaCrO2 + 3H2O2 + 2NaOH-------> 2Na2CrO4 + 4H2O
Wykorzystałem tutaj bilans środowiskowy, uwzględnia on środowisko w jakim reakcja zachodzi i pomaga dobrać inne produkty takie jak np. woda. pozdro


9 lis 2010, o 19:42
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2009, o 19:14
Posty: 27
Lokalizacja: Lublin
Post 
Cytuj:
CrO2- + 4OH- ------> CrO42- + 2H2O + 3e- |*2
H2O2 + 2e- ------->6OH- |*3


Skąd w tym zapisie bierze się od razu współczynnik przy grupie OH-? Przez to rzeczywiście, mnożąc, trzeba przy 1. reakcji połówkowej pomnożyć całość przez 2.

Jeśli rozpisuję to niejonowo, to wychodzą mi takie reakcje:

Cr(III) - 3e- ------> Cr (VII) | *1
O (-I) + 1e- ------> O (-II) | *3

I na czerwono jest błąd, który u mnie się pojawia.


11 lis 2010, o 12:30
Zobacz profil
*
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 sty 2009, o 20:17
Posty: 591
Lokalizacja: Orzysz / W-wa UW
Post 
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/rowna.htm

Myślę, że pomoże, zwłaszcza rozdział z równaniami połówkowymi :)

_________________
"Nie poradzisz nic bracie mój, gdy na tronie siedzi..."

ObrazekObrazek


11 lis 2010, o 16:32
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 00:04
Posty: 484
Lokalizacja: xXx
Post 
Widzimy, że z jonu CrO2- powstaje jon CrO42-. środowisko jest zasadowe czyli dodajemy sobie OH- w równaniu połówkowym. Potrzebujemy dwa atomy tlenu, a równocześnie ma nam powstać woda(widzimy to po równaniu reakcji). Aby zabrać jeden atom tlenu z OH- musimy wziąć 2 jony OH- i dzięki temu da nam to dwa wodory i jeden tlen, czyli naszą wodę. Z dwóch OH- mamy jeden tlen, czyli musimy wziąć 4 OH-, żeby mieć tyle ile trzeba.


11 lis 2010, o 20:03
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2009, o 19:14
Posty: 27
Lokalizacja: Lublin
Post 
Nie wiem dlaczego, ale te równania połówkowe zawsze mnie denerwowały. Jeszcze w liceum umknęła mi praktycznie 1/3 materiału z lekcji i wszystko robiłem po swojemu, i nikomu to nie przeszkadzało do tej pory. Edukacja Polsce naprawdę zeszła na psy. I uczniowie, i studenci nie mają myśleć, tylko wkuwać wszystko na pamięć.

Dzięki wielkie za pomoc!


14 lis 2010, o 17:18
Zobacz profil

Dołączył(a): 26 maja 2009, o 19:14
Posty: 27
Lokalizacja: Lublin
Post 
Zastanawiam się w ogóle, czy gdybym rozwiązał to z równaniami połówkowymi, ale z uwzględnieniem pH środowisko, to czy zostałoby mi to zaliczone... Bo też nie byłoby zgodnie z tym, jak wydumała sobie prowadząca na swoich zajęciach, mimo że wszystko się zgadza...


14 lis 2010, o 17:38
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 00:04
Posty: 484
Lokalizacja: xXx
Post 
Studia to studia i nic nie poradzisz. Ja jestem na pierwszym roku technologii chemicznej i też trochę inaczej sobie to wyobrażałem.. Akurat to powinna Ci uznać bo jest czyściutka sytuacja: mam NaOH, czyli środowisko będzie zasadowe, więc jadę z OH-.


15 lis 2010, o 14:32
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 8 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Multumiri adresate phpBB.com & phpBB.ro..
Design creat de Florea Cosmin Ionut.
© 2011

..