Cześć
Obiecałem przepis na prosty niezawodny silnik który z powodzeniem stosuje wielu modelarzy więc zrobiłem kilkanaście fotografii krok po kroku podczas budowy silnika żeby młodzi entuzjaści nie musieli kombinować i marnować odczynników
Odlane bloki karmelkowe (60/40) dokładnie mierzymy
a następnie ważymy
oraz inhibitujemy powierzchnię zewnętrzną przez dwukrotne malowanie
opalarką zmiękczamy brzeg rurki pcv
i zagniatamy koniec prostym przyrządem z lejka kuchennego
Dobieramy metalową podkładkę tak aby ustawić zacisk początkowy silnika Kn = 150 :!:
Metoda jest prosta znając wymiary bloków liczymy całkowitą odsłoniętą powierzchnię (niemalowaną) i dzielimy przez pole powieżchni dziury w podkładce.
Można policzyć to ręcznie albo użyć arkusza Nakki SRM.exe lub mojego arkusza Isp.exe (szare pola)
kolejnym prostym przyrządem pozycjonujemy podkładkę w rurce
i zalewamy cementem szybkowiążącym CX5
po kilku minutach jak zwiąże wyjmujemy delikatnie przyrząd pozycjonujący
przygotowaną wcześniej deseczką (kąt 30 stopni) formujemy stożek wylotowy
czekamy dobę aż dysza porządnie zwiąże i wyschnie
wycinamy z dopasowanej papierowej rurki przekładki a ze sklejki (skrzynka po pomarańczach) wycinamy nożyczkami dekielek zamykający silnik
warto w wieczku zamontować zapalnik
ja używam obdartego z farby opornika z karmelkiem węglowym (4%C) pomalowanym nitrolakiem, oczywiście może być dowolny zapalnik
zamykamy wieczko/zapalnik i uszczelniamy silikonem (dowolnym)
po zwiazaniu silikonu zagniatamy dno silnika a następnie lutujemy przewody do zapalnika
teraz wystarczy zalać zatyczkę z CX5 i silniczek jak malowany
UWAGA Opis dotyczy rurki firmy NIBCO 1,25 cala i karmelka 60do40. Taka kombinacja wytrzymuje jeszcze zacisk Kn=170 ale 200 już nie :!: Żeby było bezpieczniej proponuję na poczatek zacisk między 100 a 120 - na pewno poleci
UWAGA Przy karmelku domieszkowanym wszystko się zmienia
przy 4%C rurka wytrzymuje juz tylko Kn=120, innych mieszanek nie testowałem przy dużym zacisku, na zacisku Kn=100 poleci wszystko
UWAGA Przy innej średnicy także wszystko się zmienia, rurka 1,00 cala jest mocniejsza, a 1,50 cala znacznie słabsza od przedstawionej
Pokazany silnik poleci jako napęd drugiego członu rakiety dwustopniowej, jego masa to 338g czyli 52,7/47,3
przy więszych silnikach można uzyskać stosunek masy korpusu do masy paliwa 50/50
życzę udanych lotów
pzdr